Transport kolejowy z Chin do Europy, w tym do Polski, zyskuje na popularności jako alternatywa dla transportu morskiego i lotniczego. Jakie są zalety frachtu kolejowego? Co zyskuje przedsiębiorca korzystając z ekspresowych pociągów towarowych do importu towarów z ChRL?
Transport kolejowy jest doskonałym kompromisem między szybkością, kosztami i ekologią, stanowiąc atrakcyjną opcję dla importerów poszukujących efektywnych logistycznie rozwiązań. Jest z powodzeniem wykorzystywany w imporcie ładunków z Chin. Ekspresowe pociągi towarowe poruszające się Nowym Jedwabnym Szlakiem zapewniają szereg zalet, które doceniają polscy i europejscy przedsiębiorcy.
Zaleta nr 1. Szybkość
Transport kolejowy jest szybszy niż transport morski, co pozwala na krótszy czas dostawy. Czas przewozu z Chin do Polski wynosi zwykle od 24 do 29 dni w opcji door-to-door, co czyni ją drugim pod względem szybkości środkiem transportu z Chin, tuż za transportem lotniczym.
Zaleta nr 2. Niskie koszty
Cena, jaką trzeba zapłacić za transport jednego kontenera pociągiem z Chin, jest znacznie niższa niż transportem lotniczym. Jest także nieznacznie droższy, niż dostawa frachtem morskim. Warto podkreślić, że ceny są systematycznie zmieniane i warto każdorazowo sprawdzać cennik dostaw każdym środkiem transportu. Warto podkreślić, że transport drobnicowy realizowany ekspresowymi pociągami towarowymi często jest tańszy niż nawet frachtem kolejowym.
Zaleta nr 3. Bezpieczeństwo ładunku
Transport kolejowy jest uważany za bezpieczny, z niskim ryzykiem uszkodzenia towarów. Stałe trasy i rozkłady jazdy zwiększają przewidywalność dostaw. Ekspresowe pociągi towarowe zapewniają możliwość systematycznego śledzenia postęp podróży, dzięki czemu nie tylko ma się pewność, że towar jest bezpiecznie przewożony pociągiem, ale również daje możliwość dokładnego planowania terminu dostawy. Pociągi z Chin podróżujące Nowym Jedwabnym Szlakiem mają swój konkretny rozkład jazdy. Obecnie do Polski z ChRL trafia w tygodniu ok. siedemdziesiąt składów, co pozwala na dostawę dużych ilości towarów.
Zaleta nr 4. Ochrona środowiska
Transport kolejowy jest bardziej ekologiczny w porównaniu z transportem lotniczym i drogowym. Co więcej, są także bardziej ekologiczne niż powszechnie stosowany transport morski. Pociągi emitują mniej CO2 na tonę przewożonego ładunku, co czyni je bardziej przyjaznymi dla środowiska. To ważna cecha, która zyskuje na popularności, ponieważ ogranicza ślad węglowy przewożonego ładunku, co prawdopodobnie w bliskiej przyszłości będzie powodować niższe koszty przewozu ładunków.
Zaleta nr 5. Dostępność infrastruktury
Fracht kolejowy realizowany Nowym Jedwabnym Szlakiem związany jest z dynamicznym rozwojem infrastruktury kolejowej. Inwestycje realizowane zarówno przez ChRL, jak i kraje europejskie, w tym Polskę, znacząco zwiększa dostępność i przepustowość tej formy transportu.
Zaleta nr 6. Łączność i logistyczna elastyczność
Dobrze rozwinięta sieć kolejowa w Europie oraz lokalizacja Nowego Jedwabnego Szlaku w azjatyckich słabo zurbanizowanych i nisko zaludnionych terenach sprawia, że podróż realizowana jest bez zakłóceń. Sieć kolejowa sprawia także, że ładunki z Chin bez problemu można dostarczyć w głąb kontynentu z pominięciem frachtu morskiego. Dzięki temu towary mogą być dostarczane bezpośrednio do wewnętrznych regionów, co minimalizuje potrzebę dodatkowego transportu drogowego.
Zaleta nr 7. Zdolność przewozowa
Fracht kolejowy zapewnia wysoką zdolność przewozową, co pozwala na transport dużych ilości towarów jednocześnie. Jest to korzystne dla firm importujących duże partie towarów. Wspominaliśmy także o tym, że do Polski w tygodniu dociera ok. siedemdziesięciu składów, co zapewnia w zasadzie brak ograniczeń w zakresie ilości przewożonego towaru.
Zaleta nr 8. Stabilność operacyjna
Trzeba podkreślić, że kolej jest mniej podatna na zmiany warunków pogodowych w porównaniu do transportu morskiego i lotniczego, co zapewnia większą stabilność operacyjną i mniejsze ryzyko opóźnień.
źródło: SYMLOG Spedycja Międzynarodowa